Werkgeluk

Werkgeluk

Eric-Jan zuchtte. Hij had zich een week lang uitgesloofd maar hij had niet het idee dat het iets geholpen had. Sterker nog, ‘ze’ hadden niet eens een reactie van waardering gegeven. En dat noemen ze dan de week van het werkgeluk. Nou, heel gelukkig was hij er niet van geworden.

Hij snapte er niets van want hij had echt zo zijn best gedaan. Op maandag had hij voor gebak gezorgd, ’s woensdags bij de lunch waren er smoothies, en vrijdag had hij in de kantine als klap op de vuurpijl een nieuwe superhippe koffiemachine onthuld. Op z’n Hollands gezegd: hij had ‘m financieel echt uit zijn broek laten hangen.

En dat was nog niet alles, nee hij was echt ‘all the way’ gegaan. Hij had speciaal voor de week van het werkgeluk een week lang al zijn vergaderingen geschrapt zodat de deur van zijn kantoor de hele dag open stond en iedereen binnen kon lopen om écht contact te maken.

En nu was het vrijdagmiddag, en er was welgeteld maar 1 persoon zijn kantoor binnengelopen. Ina van logistiek, met een latte macchiato uit de nieuwe koffiemachine. Om te vragen of hij ook glazen met het juiste formaat er bij had besteld.

Nog geen berichtje had hij op LinkedIn gezien over hoe leuk het wel niet was om hier te werken. De kolere konden ze krijgen. Maandag zou hij ze eens flink de waarheid vertellen. Gelukkig was het weekend, dan kan hij even goed nadenken over hoe hij het zou gaan brengen…

Geweldig dat er een week van het werkgeluk bestaat, en dat er zoveel werkgevers zijn die er aan meedoen. Het laat zien dat het besef er is dat werkgeluk geen soft gedoe is, maar dat het ernst is.

Geweldig dat er werkgevers zijn die de week van het werkgeluk gebruiken om hun waardering uit te spreken met een bloemetje of presentje voor hun medewerkers. Een pluim voor de inzet draag zeker bij aan werkgeluk.

Het is alleen een misvatting om te denken dat je er met een weekje bent. Het is een misvatting dat werkgeluk uitsluitend draait om gebak, smoothies, pingpongtafels, zitzakken of een hippe koffiemachine.

Werkgeluk creëer je door werknemers erkenning te geven voor de professionals, de vakmensen die ze zijn. Luister eens naar wat ze te vertellen hebben. Dicht bij de klant en midden in de werkprocessen weten ze exact wat er speelt en waar de kansen liggen. Maak gebruik van die kennis om de organisatie vooruit te helpen.

Vraag bijvoorbeeld eens “Wat heb jij van de organisatie nodig om jouw doelen te kunnen halen, of je opdracht écht goed uit te kunnen voeren?”. Geef ruimte voor initiatieven. Creëer autonomie zodat mensen ervaren dat ze meer zijn dan een productiemiddel en dat hun bijdrage écht een verschil maakt.

En neem je medewerkers ook serieus in het geven van feedback. Werkgeluk gaat niet alleen maar over pamperen en op een roze wolk lief zijn voor elkaar. De zekerheid die duidelijke kaders en structurele feedback mensen geeft draagt minstens zoveel bij.

Dan pas creëer je werkgeluk. Dat vraagt alleen iets langer dan een week. Dat weekje is leuk voor de bühne, voor de foto’s op LinkedIn. Voor geloofwaardigheid en vertrouwen heb je iets langer nodig.

Er is trouwens ook een rol weggelegd voor de werknemer zelf. Werknemers zijn allereerst zelf verantwoordelijk voor hun werkgeluk. Werkgeluk gaat namelijk niet om gepamperd worden, maar om te ervaren dat je in je kracht staat.

Dat betekent dat wanneer je je niet gelukkig voelt je dan in actie komt. En niet door bijval te zoeken bij mensen die met je mee klagen. Maar door het gesprek aan te gaan over waar je jouw werkgeluk niet ervaart en door suggesties aan te dragen om dat te veranderen. Een gesprek met je collega’s of teamleider. Of misschien wel met jezelf. Wat wil jij echt, en hoe en in welke omgeving kom jij het beste tot je recht? Wat heb jij daarvoor nodig en wat ga je daar aan doen?

En oh ja, wees een beetje lief voor Eric-Jan. Ga ook eens het gesprek met hem aan als zijn deur weer eens open staat. Hij bedoelt het waarschijnlijk allemaal wel goed, en de kans is groot dat hij zelf ook een manager heeft die het (nog) niet helemaal snapt. En hoogstwaarschijnlijk heeft Eric-Jan dezelfde behoefte aan erkenning en waardering als ieder ander.

Neem jij jouw communicatie serieus?

Wil jij graag meer bereiken met jouw communicatie dan ergernis bij een ander?

Kies dan jouw datum voor de training effectief communiceren!

Leiding geven in de horeca: 7 redenen waarom investeren in goed leiderschap de beste zet is

Als je ooit leiding hebt gegeven in de horeca, weet je dat het soms voelt alsof je een circusdirecteur bent die probeert een stel losgeslagen clowns in toom te houden.

Top 10 communicatie ergernissen

Erger jij je soms ook zo aan de communicatie van de mensen om je heen? Speciaal voor jou stelden we de top 10 communicatie ergernissen samen.

Top 10 ergernissen over managers

Managers, je kunt met en niet zonder ze. Speciaal voor hen zetten we de top 10 ergernissen over managers op een rij.

De 3 beste prompts voor managers

De 3 beste prompts voor managers “Je moet jezelf wat meer laten zien”, zie iemand een tijdje terug. “Je schrijft echt heel leuke en nuttige dingen”. Ze zei het echt 😉. En vervolgde: “Maar mensen moeten weten dat jij het bent die dat elke week schrijft”. En ik dacht...

20 netwerktips voor ondernemers en ZZp-ers

We verzamelden 20 netwerktips voor ondernemers en zzp-ers die je gaan helpen om te netwerken als de beste.

de 10 grootste ergernissen over leidinggevenden in de horeca

Werken in de horeca is een vak apart. Tussen het serveren van dampende cappuccino’s en het balanceren van borden vol dampende gerechten, spelen de leidinggevenden een cruciale rol. Of nou ja, ze spelen in elk geval een rol.

9 redenen waarom communicatie essentieel is voor managers

Als er één onderwerp is dat belangrijk is voor alle managers ongeacht de branche of sector dan is het wel effectieve communicatie. In dit artikel 9 redenen waarom communicatie essentieel is voor managers.

Mis geen blog, column of andere publicatie!

1 kans
De beste blogs gebundeld in 1 Kans.
Bestel nu!

Share This