top 10 communicatie ergernissen

De Top 10 Communicatie Ergernissen

Communicatie is een kunst. Maar zoals bij elke kunstvorm, zijn er altijd die irritante details die de hele ervaring kunnen verpesten. Hier zijn de tien grootste communicatie ergernissen die ons bloed sneller doen koken, gepresenteerd met een flinke dosis humor. Wie weet herken je jezelf wel in een paar van deze ergernissen!

  1. De Constant Citerende Collega

Je kent ze wel: de collega die bij elke bespreking een eindeloze lijst van “inspirerende” citaten uit zijn mouw schudt. “Zoals Einstein zei…” en “Volgens Steve Jobs…” zijn hun favoriete zinnen. Ja, inspirerend hoor, maar kun je misschien je eigen woorden gebruiken? Of misschien is jouw levensmotto wel: “Plagiaat is de oprechtste vorm van vleierij.”

  1. De WhatsApp Roman Schrijver

Er is altijd die ene vriend die van elke eenvoudige vraag een literaire uitdaging maakt. “Hey, heb je zin om iets te doen dit weekend?” wordt beantwoord met een tekst die de complete Lord of the Rings trilogie overtreft. Een eenvoudige “Ja” of “Nee” zou ook volstaan, maar nee hoor, we moeten een roman lezen voor het antwoord.

  1. De Allesbehalve Luisteraar

Niets is zo frustrerend als iemand die tijdens het gesprek constant op zijn telefoon kijkt of overduidelijk met iets anders bezig is. Hé, misschien moet je een hobby zoeken die je écht interesseert, zoals vogelkijken. Want jij lijkt meer op een slecht afgestelde radio die constant stoort. Niet voor niets staat deze in de top 3 van communicatie ergernissen!

  1. De Onuitputtelijke Acroniemen-fabriek

In de bedrijfswereld is er altijd iemand die niet zonder afkortingen kan praten. “Heb je de Q4 KPI’s gezien? De ROI is echt OMG!” Voor de gewone stervelingen klinkt dit als een nieuwe vorm van geheime codetaal. Misschien tijd om een woordenboek te publiceren?

  1. De Permanent Perfectionistische Proza

Elke e-mail moet perfect zijn, elke komma op de juiste plaats en elke zin tot in de puntjes verzorgd. Dit zijn de mensen die een halfuur doen over een bericht van twee zinnen. Foutloos is prima, maar soms voelt het alsof je een auditie doet voor een literaire prijs.

  1. De Vragenmachine

Er is altijd iemand die elke verklaring of instructie beantwoordt met een eindeloze reeks vragen. “Maar waarom doen we dit zo?” en “Wat als we het anders proberen?” zijn hun favoriete zinnen. Nieuwsgierigheid is goed, maar je bent niet aan het interviewen voor een documentaire.

  1. De Eindeloze Voicemail Verteller

Waarom zou je een korte voicemail inspreken als je ook een epische monoloog kunt houden? Je belt iemand terug en voor je het weet, ben je een kwartier verder. “Laat een bericht achter na de piep” had misschien beter “Maak je klaar voor een luisterboek” kunnen zijn.

  1. De Chronische Onderbreker

Je hebt ze in elke vergadering: de persoon die je altijd onderbreekt midden in een zin. “Ja, maar ik denk dat…” Nee, je hebt geen tijd om te denken, want iemand anders heeft al het woord gegrepen. Misschien kunnen we ze trainen om op hun beurt te wachten, net als in de kleuterklas.

  1. De Sociale Media Schreeuwer

Dit zijn de mensen die elke gedachte die door hun hoofd gaat op sociale media gooien. Van hun ontbijt tot hun mening over de politiek, niets is te triviaal om gedeeld te worden. Soms wil je gewoon roepen: “Niet alles hoeft online!” Misschien moeten ze een dagboek proberen. Dat lees je namelijk zelf.

  1. De Deurwaarder van De Drama

Elke conversatie met deze persoon is een aflevering van een soap. Van de parkeerboete tot de slechte koffie, alles wordt dramatisch opgeblazen. Soms wil je zeggen: “Neem een diepe ademhaling, het komt wel goed.” Maar dan zou je niet alleen jouw communicatie ergernis, maar ook het beste deel van hun dag wegnemen.

Tot slot van deze top 10 van communicatie ergernissen

We maken ons allemaal wel eens schuldig aan een van deze communicatie ergernissen. Het is goed om er met een knipoog naar te kijken en te beseffen dat we altijd kunnen verbeteren. De volgende keer dat je jezelf betrapt op een van deze ergernissen, denk dan terug aan dit artikel en lach erom. Wie weet, misschien inspireer je anderen ook om een betere communicator te worden. Of je stuurt gewoon een perfect bewerkte e-mail met een inspirerend citaat van Einstein 😉

 

Hoe scoor jij in de top 10 van communicatie ergernissen?

Neem jij jouw communicatie serieus?

Wil jij graag meer bereiken met jouw communicatie dan ergernis bij een ander?

Kies dan jouw datum voor de training effectief communiceren!

Top 10 ergernissen over managers

Managers, je kunt met en niet zonder ze. Speciaal voor hen zetten we de top 10 ergernissen over managers op een rij.

De 3 beste prompts voor managers

De 3 beste prompts voor managers “Je moet jezelf wat meer laten zien”, zie iemand een tijdje terug. “Je schrijft echt heel leuke en nuttige dingen”. Ze zei het echt 😉. En vervolgde: “Maar mensen moeten weten dat jij het bent die dat elke week schrijft”. En ik dacht...

20 netwerktips voor ondernemers en ZZp-ers

We verzamelden 20 netwerktips voor ondernemers en zzp-ers die je gaan helpen om te netwerken als de beste.

de 10 grootste ergernissen over leidinggevenden in de horeca

Werken in de horeca is een vak apart. Tussen het serveren van dampende cappuccino’s en het balanceren van borden vol dampende gerechten, spelen de leidinggevenden een cruciale rol. Of nou ja, ze spelen in elk geval een rol.

9 redenen waarom communicatie essentieel is voor managers

Als er één onderwerp is dat belangrijk is voor alle managers ongeacht de branche of sector dan is het wel effectieve communicatie. In dit artikel 9 redenen waarom communicatie essentieel is voor managers.

Mis geen blog, column of andere publicatie!

1 kans
De beste blogs gebundeld in 1 Kans.
Bestel nu!

Share This