De 10 Grootste Ergernissen over Leidinggevenden in de Horeca
Werken in de horeca is een vak apart. Tussen het serveren van dampende cappuccino’s en het balanceren van borden vol dampende gerechten, spelen de leidinggevenden een cruciale rol. Of nou ja, ze spelen in elk geval een rol. Laten we met een knipoog eens kijken naar de 10 grootste ergernissen die horecamedewerkers hebben over hun chefs. Want soms is het goed om even in de spiegel te kijken, vooral als je je zelf op de werkvloer als een soort Gordon Ramsay zonder camera’s gedraagt.
1. De Onzichtbare Leidinggevende
Deze baas is als een zeldzame Pokémon: moeilijk te vinden en nog moeilijker te vangen. Ze duiken op bij het begin van de dienst, geven een paar vage aanwijzingen en verdwijnen dan voor uren. Is er een geheime kamer waar ze de voorraad M&M’s tellen of plannen ze een groots ontsnappingsplan? Wie zal het zeggen?
2. De Micromanager
Het tegenovergestelde van de onzichtbare baas: de micromanager is overal. Van de hoeveelheid schuim op de cappuccino tot de exacte hoek waarin het servet moet liggen – niets ontsnapt aan zijn of haar arendsoog. Soms vraag je je af of je op de werkvloer bent of in een aflevering van MasterChef.
3. De Chef-kok die Nooit Kookt
Dit type heeft ooit een keer een perfect gebakken ei gepresteerd en draagt sindsdien het chef-kok uniform alsof het een koningsmantel is. Maar vraag hem of haar om even bij te springen tijdens de lunchdrukte, en ineens moeten ze ‘belangrijke administratie’ doen. Toeval? We denken van niet.
4. De Leidinggevende met Selectief Geheugen
In het heetst van de strijd vergeet deze baas plotseling alle procedures en afspraken die ze zelf hebben opgesteld. “Oh, zei ik dat we om 10 uur beginnen? Ik bedoelde natuurlijk 8 uur.” Het geheugen is een mysterieus iets, nietwaar?
5. De Klant-is-Altijd-Koning Enthousiasteling
Natuurlijk, klantvriendelijkheid is belangrijk. Maar deze baas drijft het tot het uiterste. Als een klant klaagt dat de soep te heet is, staan ze klaar met een thermometer en excuses in vijf talen. Ondertussen zitten de medewerkers met verhitte hoofden van alle extra verzoeken die op hun bordje komen.
6. De Leidinggevende met Dubbele Standaarden
Zij nemen pauzes alsof het snoepjes zijn en een sigaretje roken behoort tot hun cardio. Maar als jij vijf minuten langer op het toilet zit, zijn de alarmbellen al afgegaan. Consistentie? Dat is voor andere mensen.
7. De Baas die Alle Krediet Neemt
Na een succesvolle avond neemt deze baas alle lof in ontvangst. Complimenten voor het geweldige team? Vergeet het maar. Het is dankzij hun ‘uitstekende leiderschap’ dat de avond een succes was. Het personeel? Die mogen blij zijn dat ze mee mochten doen aan dit wonder.
8. De Veranderingsfetisjist
Net gewend aan het nieuwe kassasysteem? Dan is het tijd voor een ander, want verandering is goed! Nieuwe menukaarten, nieuwe werkroosters, nieuwe alles – behalve die ene ouwe kassa die eigenlijk echt wel vervangen moet worden.
9. De Meedogenloze Planner
Voor deze baas bestaan er geen feestdagen, weekenden of vrije dagen. Kerst? Valentijnsdag? Verjaardag? Nope, je staat ingepland. En o wee als je vraagt om een vrije dag. De afwezigheidskaart wordt met een diepe zucht en een rol met de ogen getrokken.
10. De Motivational Speaker
Motivatie is belangrijk, maar deze baas heeft het over een andere boeg gegooid. Inspirerende citaten overal, motiverende speeches aan het begin van elk teamoverleg en een glimlach die net iets te breed is. Soms heb je gewoon geen zin in “You can do it!” voordat je de ontbijtshift ingaat.
Reflectie met een Knipoog
Misschien herken je jezelf wel in een van deze ergernissen (of meerdere, laten we eerlijk zijn). Het doel van dit artikel is niet om je het gevoel te geven dat je de ergste baas ter wereld bent, maar eerder om je aan te zetten tot zelfreflectie. Want net zoals wij onze gasten graag met een glimlach zien vertrekken, is het ook belangrijk dat ons team met een glimlach naar het werk komt.
Dus, beste horeca-leidinggevenden, laten we proberen iets minder micromanager en iets meer teamspeler te zijn. Laten we net zo aanwezig zijn voor ons team als voor onze klanten, en misschien – heel misschien – een keer zelf die berg afwas aanpakken. Het is goed voor de teamgeest en wie weet, misschien leer je zelfs iets nieuws over hoe je medewerkers denken.
En als het allemaal even niet lukt, onthoud dan: er is altijd koffie. Veel koffie.
Jouw skills als horecaleider verbeteren?
Herken je net een paar ergernissen teveel?
Speciaal voor jou (en je team) ontwikkelden we de training Horecaleiders
(Als je durft…)