Eerder gekocht

Eerder gekocht

Vrijdagmiddag 5 uur. Jarenlang was dat het ideale tijdstip voor de wekelijkse boodschappen. Of beter gezegd: het minst ongunstige tijdstip.

Zaterdagochtend is erger. Dan lijkt het namelijk alsof iedereen tegelijk boodschappen gaat doen. Je merkt het bij het vinden van een parkeerplaats. Je merkt als je misgrijpt bij de winkelwagentjes, en je ziet het aan de drukte in de gangpaden.

Bovendien slaat het een gat in je weekend, dat vooral bedoeld is voor leukere activiteiten.

Vrijdagavond is geen beter alternatief. Ook dan is het druk. Vooral met gepensioneerden die vasthouden aan de routine uit hun werkzame leven. Na het werk inslaan voor de hele week. Terwijl het nu ook overdag kan, een hele week lang.

Daarnaast valt de vrijdagavond af omdat veel schappen dan leeg zijn, of de gangpaden juiste bezet zijn met vakkenvullers die niet alleen de schappen maar vooral de gangpaden vullen.

Vrijdag uit het werk door blijft dus het minst slechte alternatief. Relatief rustig in de winkels en nog niet alles leeg, en parkeren lukt meestal wel. Slechts één nadeel… Gezien het tijdstip, en de zin om het weekend gezellig te beginnen verschijnen er nog wel eens wat extra boodschappen in het winkelwagentje 😉

Voor mij is online boodschappen doen en thuis laten bezorgen dan ook de uitvinding van de eeuw. Het scheelt tijd, geld, en ergernis.

Briljant vind ik ook de optie ‘eerder gekocht’ die mijn supermarkt heeft bedacht. Daar roep je een lijstje op van de boodschappen die eerder in het winkelwagentje belandden. Het maakt het online bestellen weer even sneller. Minder zoeken, en minder vergeten.

Ook dat komt echter wel met een klein nadeel… als je dit lijstje strikt volgt en alles van de week tevoren weer in het digitale winkelwagentje gooit eet je dus elke week hetzelfde 😉

Het is een beetje vergelijkbaar met hoe veel organisaties en teams te werk gaan. We herhalen deze week wat we vorige week deden. En de week daarvoor. En daarvoor. En de maand daarvoor. Om elke keer hetzelfde resultaat te creëren. Omdat het gemakkelijk is om te kopiëren.

Om vervolgens wel verbaasd te zijn dat we ondanks de nieuwe doelstellingen die zijn opgelegd hetzelfde resultaat op ons bordje krijgen.

Het is een reden waarom sommige organisaties niet groeien. Hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten. Volgens Albert Einstein de definitie van insanity.

Het is een reden waarom de energie (en mensen) sommige organisaties verlaten. Want laten we eerlijk zijn. Als jij elke week hetzelfde eten voorgeschoteld krijgt, dan komt er toch ook een moment dat je buiten de deur gaat eten?

 

Neem jij jouw communicatie serieus?

Wil jij graag meer bereiken met jouw communicatie dan ergernis bij een ander?

Kies dan jouw datum voor de training effectief communiceren!

Leiding geven in de horeca: 7 redenen waarom investeren in goed leiderschap de beste zet is

Als je ooit leiding hebt gegeven in de horeca, weet je dat het soms voelt alsof je een circusdirecteur bent die probeert een stel losgeslagen clowns in toom te houden.

Top 10 communicatie ergernissen

Erger jij je soms ook zo aan de communicatie van de mensen om je heen? Speciaal voor jou stelden we de top 10 communicatie ergernissen samen.

Top 10 ergernissen over managers

Managers, je kunt met en niet zonder ze. Speciaal voor hen zetten we de top 10 ergernissen over managers op een rij.

De 3 beste prompts voor managers

De 3 beste prompts voor managers “Je moet jezelf wat meer laten zien”, zie iemand een tijdje terug. “Je schrijft echt heel leuke en nuttige dingen”. Ze zei het echt 😉. En vervolgde: “Maar mensen moeten weten dat jij het bent die dat elke week schrijft”. En ik dacht...

20 netwerktips voor ondernemers en ZZp-ers

We verzamelden 20 netwerktips voor ondernemers en zzp-ers die je gaan helpen om te netwerken als de beste.

de 10 grootste ergernissen over leidinggevenden in de horeca

Werken in de horeca is een vak apart. Tussen het serveren van dampende cappuccino’s en het balanceren van borden vol dampende gerechten, spelen de leidinggevenden een cruciale rol. Of nou ja, ze spelen in elk geval een rol.

9 redenen waarom communicatie essentieel is voor managers

Als er één onderwerp is dat belangrijk is voor alle managers ongeacht de branche of sector dan is het wel effectieve communicatie. In dit artikel 9 redenen waarom communicatie essentieel is voor managers.

Mis geen blog, column of andere publicatie!

1 kans
De beste blogs gebundeld in 1 Kans.
Bestel nu!

Share This