“Mensen maken het verschil”
– Roy van den Anker
Teams en organisaties waarin iedereen maximaal bijdraagt vanuit zijn of haar unieke talent
Voor veel managers en ondernemers is dit wel het streven, maar niet de dagelijkse realiteit. Veel gehoorde ervaringen zijn:
“Ik trek hier de kar in mijn eentje”
“Het is altijd trekken en duwen om iets voor elkaar te krijgen”
“Mijn team is zo groot, maar nog voel ik mij regelmatig eenzaam”
“Dit is niet wat ik mij had voorgesteld bij deze rol”
“Ik wil weer met mijn vak bezig zijn in plaats van brandjes blussen”
Veel van deze ervaringen zijn terug te brengen naar een vijftal scenario’s:
GROEI
Als een team groeit dan vraagt dat vroeg of laat een andere manier van organiseren van het werk. Wanneer de boel gaat piepen en kraken is het belangrijk om te zorgen dat iedereen aangesloten blijft bij de veranderingen die dit met zich meebrengt. Of beter nog: voordat het gaat piepen en kraken. Communicatie en betrokkenheid zijn de belangrijkste aandachtspunten.
STILSTAND
In een team dat stilstaat verdwijnt de energie. Hierdoor wordt de kleinste inspanning al ervaren als hard werken. Het gevaar van stilstand is een terugloop in productiviteit en motivatie, en verloop van (goed) personeel. Aandachtspunten zijn doelenn stellen en verantwoordelijkheid.
GEDOE
Een gebrek aan helderheid leidt tot ‘gedoe’ tussen mensen. De onduidelijkheid zorgt voor onzekerheid en dat is een goede voedingsbodem voor irritaties die afleiden van de kerntaken. Wanneer dit niet wordt opgelost ontstaat een neerwaartse spiraal die zich kenmerkt door frustraties en conflicten. Aandachtspunten zijn communicatie en leiderschap.
Fusies en overnames
Fusies en overnames zetten de boel op scherp door de onzekerheid die verandering bij mensen oproept. Zelfs als je als werkgever aankondigt dat er niets verandert dan nog wordt dit met argusogen gevolgd. Om de beoogde voordelen van synergie en schaalvergroting te behalen zullen alle zeilen bijgezet moeten worden. Aandachtspunten zijn communicatie en betrokkenheid.
HR: Human Relations
Een hoog personeelsverloop, en veel en frequent verzuim. Het kunnen cijfers zijn die worden bepaald door externe factoren zoals een krappe arbeidsmarkt of een pandemie. Toch zijn er bedrijven die in diezelfde markt alle benchmarks verslaan. Vaak zijn dit de bedrijven die getransformeerd zijn van Human Resource Management naar Human Relations Management. De relatie met medewerkers is een enorm sterk sturingsmechanisme voor verloop en verzuim. Aandachtspunten zijn communicatie en aandacht.
DIT WERKT NIET
Herken jij hiervan iets in jouw team of organisatie? Dat kan heel goed. Om allerlei redenen is dit hoe de wereld er voor veel mensen uit ziet.
Als er iets niet werkt dan is dat vaak geleidelijk ontstaan. De oorzaak en het effect zijn niet duidelijk door de hectiek van alledag. Dat maakt dat een oplossing moeilijk te vinden is wanneer je midden in de materie staat. Zelfs wanneer de oplossing voor je ligt. Daardoor kost het veel tijd om bij te sturen. Tijd die kostbaar is.
Wat wél werkt
Een blik van buitenaf, met meer afstand en een andere bril versnelt het creëren van een oplossing. Die blik van buitenaf biedt ik jou. Met meer dan 25 jaar ervaring in leidinggevende functies in verschillende commerciele organisaties ken ik veel valkuilen die in de weg staan om gestelde doelen te bereiken.
Zien waar de knoppen zitten om bij te sturen is de eerste stap. Weten hoe en aan welke knop je moet draaien is stap twee. Mensen maken daarbij altijd het verschil. Zolang je ze faciliteert met het leren van de benodigde vaardigheden en het ontwikkelen van de juiste houding kan er enorm veel. Dat doe ik met een ruim scala aan coaching en trainingen, en een netwerk van ervaren en deskundige specialisten.
Roy van den Anker
Business coach en trainer
Ik heb een carrière van meer dan 25 jaar in de financiële dienstverlening in verschillende functies van teammanager tot operationeel directeur. Ik werkte bij verschillende organisaties van MKB tot corporate omvang. Meerdere keren werd ik partner bij de bedrijven waar ik werkte. Ook was ik in verschillende rollen betrokken bij fusies en overnames.
Het belangrijkste inzicht dat ik heb opgedaan is dat elk resultaat in een organisatie ontstaat door mensen. Het succes van een organisatie wordt bepaald door de betrokkenheid van elk individu. Mensen maken het verschil. Als professioneel opgeleid business coach en trainer werk ik vanuit deze overtuiging en zet ik mijn kennis en ervaring in om teams en organisaties te laten ervaren hoe het òòk kan.